سفارش تبلیغ
صبا ویژن


★☆★ مقالات آموزشی ★☆★

                                                                         اسپری مو و عوارض آن بر سلامتی
اسپری ‌ها و حالت دهنده ‌های مو گاهی سلامت شما را تهدید می‌ کنند. محققان به تازگی هشدارهای مهمی به طرفداران همیشگی این محصولات داده‌اند که کمی حواس ‌شان را جمع کنند و هر محصولی را روی سرشان و در هر وضعیتی خالی نکنند.
تماس زنان باردار با اسپری‌ مو و تولد نوزاد ناقص و معیوب

تماس با اسپری مو در دوران بارداری برای نوزاد خطرناک است.

اگر زنان در دوران بارداری با اسپری مو به ویژه در محل کار مانند آرایشگاه تماس زیاد داشته باشند، خطر تولد نوزادان پسر آن ها با مشکلات و نواقص اعضای تولید مثلی، افزایش پیدا می‌ کند.

در این وضعیت نوزادان پسر با نقص اعضای جنسی متولد می ‌شوند، به طوری که مجرای ادراری آن ها از غدد جنسی جدا می‌ شود.

دانشمندان کالج ایمپریال لندن تاکید کردند که تماس مادران با اسپری مو در دوران بارداری خطر بروز این نقص عضو را در نوزادان پسر تا دو برابر افزایش می ‌دهد.

تماس با اسپری مو در دوران بارداری برای نوزاد خطرناک است.

مطالعات نشان می ‌دهد که نرخ ابتلا به این نقص عضو در کودکان پسر طی دهه ‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

برخی کارشناسان می‌ گویند که نوعی ماده شیمیایی موجود در مواد پلاستیکی که فتالاتس نامیده می‌ شود عامل بروز این نقص عضو جنینی است. این ماده شیمیایی می تواند تعادل هورمون ‌ها را بر هم بزند و استفاده از آن در اسباب بازی‌ ها چند سال است که در اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

اما ظاهرا این ماده در برخی از مواد آرایشی نیز وجود دارد که از سال 2005 از استفاده از آن در اسپری ‌های مو و سایر مواد آرایشی جلوگیری می ‌شود.
اسپری مو را به ریشه مو نزنید

متخصصان پوست و موی کانادایی بر این باورند که اگر اسپری مو به ریشه موها زده نشود، مشکل چندانی ایجاد نمی‌ کند.

به گزارش خبرگزاری راشین مدا، اگر اسپری‌ های حالت‌ دهنده مو با ریشه موها برخورد کنند، موجب ریزش مو، ایجاد موخوره و پوسته پوسته شدن کف سر می ‌شوند اما اگر مواد تشکیل ‌دهنده این حالت ‌دهنده‌ ها با ریشه مو تماس پیدا نکند، عوارض زیادی به وجود نمی ‌آورد.
برای حالت دادن به موهای خود از حالت ‌دهنده‌ های گیاهی که عوارض کمتری دارند، استفاده نمایید.

همچنین انواع گوناگون حالت ‌دهنده ‌ها مانند اسپری، ژل و چسب‌ ها در پایان روز باید از روی موها شسته شوند زیرا در غیر این صورت، به شکل ذره‌های خشک شده از موها جدا می ‌شوند و ایجاد شوره کاذب می‌ کنند. به همین دلیل، متخصصان به افراد توصیه می ‌کنند که در صورت امکان برای حالت دادن به موهای خود از حالت ‌دهنده‌ های گیاهی استفاده کنند که عوارض کمتری دارند.
آسمی‌ ها در خط اول خطر

اگر شما آسم دارید و یا اگر یکی از اعضای خانواده شما از بیماری آسم رنج می ‌برد، لازم است بدانید که استفاده از این محصولات را باید کنار بگذارید.

اسپری‌ های مو در گروه عوامل تشدید کننده علایم آسم به شمار می ‌آیند و به راحتی می‌ توانند موجب تحریک مجاری تنفسی شوند و می ‌توانند حتی شما را تا مرز یک حمله آسمی پیش ببرند.
4 توصیه به آن ها که اسپری مو می ‌زنند

* با فاصله اسپری کنید:

برای این که اسپری ‌ها و حجم دهنده‌ های مو بهتر روی موهای شما بنشینند، بهتر است اول قوطی آن ها را خوب تکان دهید و سپس آن را در فاصله 30 سانتی متری موهای تان نگه دارید و از این فاصله آن را روی موهای تان اسپری کنید.
اسپری مو

* دهان و چشم‌های تان را ببندید:

برای این که قطرات این افشانه‌ ها کمتر در دهان و بینی شما وارد شوند بهتر است هنگامی که خودتان یا آرایشگر می ‌خواهد آن ها را روی سر شما اسپری کند، چشم‌های تان را ببندید و دستتان را روی بینی و دهان تان بگذارید حتی می ‌توانید از یک ماسک برای پوشاندن بینی و دهان تان استفاده کنید و بهتر است پس از اسپری کردن این محصولات روی موهای تان آن محل را ترک کنید و تهویه اتاق را روشن کنید و یا پنجره‌ها را باز کنید.

* در فضای آزاد اسپری کنید:

برای این که محصولات شیمیایی کمترین اثر را روی سلامت شما و اعضای خانواده‌ تان داشته باشند، بد نیست پس از این که موهای تان را سشوار کشیدید و نوبت به استفاده از این محصولات رسید به حیاط یا ایوان منزل تان بروید و در فضای آزاد این محصولات را روی موهای تان اسپری کنید. باقی ماندن قطرات این افشانه ‌ها در فضای منزل و تجزیه شیمیایی آن می‌ تواند روی سلامت شما اثرات نا مطلوبی بر جای بگذارد.

* اسپری‌ سبز بخرید:

در سال‌ های اخیر بعد از این همه حرف و حدیث که پشت سر این محصولات در دنیا بوده است، سرانجام کارخانه‌ های سازنده به این فکر افتاده‌اند که محصولاتی از این دست را تولید و روانه بازار کنند که سازگاری بیشتری با سلامت انسان ‌ها و محیط زیست داشته باشند روی این محصولات واژه سبز نوشته شده است. توصیه ما به شما این است که این انواع را خریداری کنید تا سلامت خودتان و دیگر افراد روی کره زمین را فراهم کرده باشید.

نوشته شده در جمعه 89/9/12ساعت 5:16 عصر توسط شیطونک نظرات ( ) | |

                                             قربانی شهوت

یکی از بهترین ابزارهای شیطان برای منحرف نمودن انسان از مسیر کمال همان امیال جنسی می باشد ، به همین دلیل برای به انحراف کشاندن هر گروه از انسان ها در موقعیت های مختلفی که دارند روش های خاص خود را به کار می بندد ؛ به این معنا که روش شیطان برای به انحراف کشاندن امیال جنسی زنان با مردان متفاوت است و همینطور روش او برای به انحراف کشاندن افراد مجرد با افراد متأهل فرق می کند و حتی روش هایی که شیطان برای انحراف افراد در سنین مختلف به کار می بندد با یکدیگر متفاوت است .

چند نکته هست که میتواند انسان را در«نه» گفتن به شیطان یاری نماید .

نکته اول: شیطان دشمن قسم خورده انسان هاست

شیطان به عزت خداوند متعال قسم یادکرده که تمامی انسان ها را به گمراهی بکشاند و گفته است «فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ» (1) بنابراین چگونه می توان از یک دشمن قسم خورده توقع خیر خواهی داشت و به خواسته های وی جواب آری داد .

خداوند متعال نیز در آیات متعددی از قرآن کریم به صراحت نسبت دشمنی شیطان هشدار داده  و از انسان ها خواسته است که همانگونه که شیطان با انسان دشمنی می کند آنها نیز با شیطان دشمنی نموده و از وی پیروی نکنند

شاید بارها این آیات را شنیده باشید اما هنگام عمل فراموش میکنید در موقعیت گناه قرار دارید بی توجه به دشمن قسم خورده عنان اختیار به دستش میدهیم و میرویم برای مثال اگر به شما بگویند ماری خطرناک در این اتاق است هرگز پا درون آن اناق نمیگذارید حتی به اجبار از مار اجتناب میکنیم از یک حشره هم همینطور اما از دشمن قسم خورده غافلیم مثلا میدانیم در فلان مکان پایمان را بگذاریم حتما گناهی از ما سر میزند وجدان ما هشدار میدهد ناشنیده میگیریم دینمان هشدار داده ناشنیده میگیریم و دلباخته وسوسه شوم شیطان سرمایه وجود را به گند گناه می آلاییم . 

 

نکته دوم: شیطان قدم به قدم انسان را فریب می دهد لذا در همان قدم اول باید به او «نه» گفت .

خداوند متعال از برنامه های شیطان تعبیر به « خطوات » نموده و می فرماید : یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ (2) ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از گامهاى شیطان پیروى نکنید! هر کس پیرو شیطان شود(گمراهش مى‏سازد، زیرا) او به فحشا و منکر فرمان مى‏دهد!

جمله «خطوات الشّیطان» (گام هاى شیطان) گویا اشاره به یک مسأله دقیق تربیتى دارد، و آن این که انحراف ها غالبا بطور تدریج در انسان نفوذ مى‏کند، وسوسه‏هاى شیطان معمولا، انسان را قدم به قدم و تدریجا در پشت سر خود به سوى پرتگاه مى‏کشاند، لذا قرآن مى‏گوید: از همان گام اول باید به هوش بود و با شیطان همراه نشد!(3)

حال جوانی را تصور کنید که تحت فشار میل جنسی است و میخواهد طبق دستور دینش خویشتن داری کند و خود را آلوده نسازد اینجاست که جناب ابلیس پیدایش میشود .این جوان بایدها و نبایدها را هم به خوبی میداند ، مثلا باید نگاهش را کنترل کند نباید تنها باشد نباید خود را در نقطه تحریک قرار دهد اما مگر این شیطان میگذارد شروع میکند به وسوسه یک نظر که گناه نیست قوه توهم و تخیل شخص را به کار می اندازد خلاصه یک نظر همان و عنان گسستن حیوان نفس هم همان قدم به قدم شخص را میبرد تا لبه پرتگاه و دوباره وسوسه تا سقوط در ته منجلاب حیوانیت . اگر گول همان یک نظر را نمیخورد الآن راهی را نرفته بود که جبرانش عمر صد ساله و ریاضتی جانکاه بطلبد .

میل جنسی سرکشترین غریزه وجودی بشر است و برگ برنده شیطان، بسیاری از بدبختی های نسل بشر نتیجه استفاده نادرست از این غریزه است افراط ها و تفریط هاست که آن را به بیراهه گناهان می کشاند.

جوانان عزیز دقت داشته باشند به این آیات نورانی شیطان لحظه ای از ما غافل نیست ما چرا در خواب غفلتیم ؟ در واقع دفع دشمن شیطان نفس از همان خاکریز اول است. قرآن مجید در وصف پارسایان مى‏فرماید: «ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذاهم مبصرون ؛ پرهیزگاران چون گرفتار وسوسه شیطان شوند هماندم متذکر (یاد خدا) شده وبصیرت یابند»، (4)

نکته سوم: توکل به خدا را نباید فراموش کرد

اساتید اخلاق شیطان را به سگ چوپان تشبیه نموده و گفته اند : شما با شیطان مانند مرد غریبى که از دست سگ چوپان به صاحب او پناه مى‏برد باشید، هر گاه سگ چوپان به مرد غریبى حمله مى‏کند و مى‏خواهد او را گاز بگیرد مرد غریب به صاحب سگ پناه مى‏برد. لذا هر گاه شیطان نزد شما آمد و خواست وسوسه کند و از راه منحرف سازد ، شما هم به خداوند پناه ببرید و از او یارى بجوئید خداوند هم حق را بر باطل نیرو مى‏دهد و از مظلوم یارى مى‏کند و در قرآن فرموده: «إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ». (5) ؛ شیطان تسلط پیدا نمى‏کند بر کسانى که ایمان بیاورند و به خداوند توکل کنند. (6)

نجات از شبهه و شهوت

بسیاری از انسان ها برای توجیه خود میگویند شیطان بسیار قوی است مگر میشود در مقابلش مقاومت کرد ؟ باید به ایشان عرض کنیم چرا نمی شود؟خدا قویتر است یا شیطان تو توکل کن و همت خداوند هم یاری میکند این همه انسان های شریف که در امتحان های سخت قرار گرفتند و سربلند بیرون آمدند چرا آنان را الگوی خود قرار نمی دهید؟

نکته چهارم : از نماز و روزه به عنوان دو ابزار مهم جهت « نه » گفتن به شیطان استفاده نمائید .

 

خداوند متعال می فرماید : یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ (7) ؛ اى افرادى که ایمان آورده‏اید! از صبر(و استقامت) و نماز، کمک بگیرید! (زیرا) خداوند با صابران است.

و همانگونه که در تفاسیر ذکر شده امام صادق علیه السلام مراد از صبر در این آیه را روزه بر شمرده و با استناد به همین آیه ، توصیه نموده اند به هنگام فرود آمدن گرفتاری ها و مشکلات اقدام به روزه گرفتن نمائیم (8)

بنابراین علاوه بر اینکه برنامه ای را برای روزه گرفتن در دستور کار خود قرار می دهید هرگاه وسوسه و خیالات شیطانی موجب تشویش خاطر شما گردید به سرعت اقدام به خواندن نماز نمائید چراکه «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ »(9) و نماز را برپا دار، که نماز(انسان را) از زشتی ها و گناه بازمى‏دارد، و یاد خدا بزرگتر است؛ و خداوند مى‏داند شما چه کارهایى انجام مى‏دهید!

میل جنسی سرکشترین غریزه وجودی بشر است و برگ برنده شیطان، بسیاری از بدبختی های نسل بشر نتیجه استفاده نادرست از این غریزه است افراط ها و تفریط هاست که آن را به بیراهه گناهان می کشاند.

بسیاری از علمای اخلاق روزه و گرسنگی کشیدن را برای تعدیل این غریزه پیشنهاد کرده اند و ذکر گفتن مداوم و تلاوت قرآن هم بسیار مجرب است . البته به شرط عمل و مدوامت که اگر اینگونه باشد شیطان شکست خورده این میدان است .

مهمترین راهکار نه گفتن به شیطان آری گفتن به خدا است، بنابراین هیچگاه نباید به خداوند متعال و دستوراتش پشت کرد

نکته پنجم: اینکه که بدانید عالم محضر خدا است،

از بهترین راه های« نه » گفتن به شیطان این است که به هنگام گرفتار شدن در دام شیطان به یاد آوریم عالم محضر خدا است، تمامی اشیاء ظرف علم خداوند است و خدای متعال از پس همه اشیایی که در پیرامون شما وجود دارد، به شما نگاه می کند و همچنین گناه انسان هر چند به صورت پنهانی از دید و اطلاع معصومین(ع) و ملائکه پنهان نیست و باعث می شود که آبروی انسان نزد ایشان و ملائکه از بین برود و آدمی خفیف و خوار گردد.

وقتی وسوسه های شیطان از پس هم میرسد شما هم خداوند را در نظر آورید که ناظر شماست نعمت های بی حدش را بشمارید ببینید آیا این انصاف است که بزرگی و عظمتش و الطاف بی بدیلش را برای لحظه ای هوس بی ارزش نادیده بگیرید آیا این بی شرمی و گستاخی تمام نیست ؟

نکته ششم: برای نه گفتن به شیطان باید راههای نفوذش را بست

خوردن مال حرام ، چشم چرانی (اعم از دیدن فیلم و عکس و ....)، گوش دادن به موسیقی های تحریک کننده و حرام ، مطالعه مطالب تحریک کننده ، عدم رعایت ضوابط شرعی در نوع ارتباط بادیگران ( اعم از محل کار ، دوستان و روابط فامیلی ) و .... همه و همه از مقدمات و راههای نفوذ شیطان در امیال جنسی می باشند که با بستن این راه ها به راحتی می توان به شیطان « نه » گفت .

نکته هفتم: مهمترین راهکار نه گفتن به شیطان آری گفتن به خدا است، بنابراین هیچگاه نباید به خداوند متعال و دستوراتش پشت کرد

حضرت امام صادق علیه السّلام مى‏فرماید که: تسلّط نمى‏یابد شیطان بر آدمى و زور نمى‏آورد بر او به وسوسه کردن، مگر در وقت اعراض کردن او از ذکر الهى و سهل‏گرفتن عظمت و بزرگوارى خداى تعالى و غافل شدن از مناهى، و خاطر نیاوردن اطّلاع جناب الهى بر ظاهر و باطن وى، (10)

بنابراین اگر می خواهید به راحتی از دست شیطان خلاصی یابید دستورات اولیه الهی یعنی انجام واجبات ( همچون نماز و روزه و ... ) و ترک محرمات را سرلوحه زندگی خود قرار دهید .

نکته هشتم : در روایات معصومین علیهم السلام دستوراتی جهت ایمن ماندن از شر شیطان بیان گردیده که در اینجا فقط به آدرس دو مورد که در کتاب شریف مفاتیح الجنان آمده اشاره می نمائیم .

1- مفاتیح الجنان / بخش باقیات الصالحات / ادعیه صباح و مساء / هفدهم

2- مفاتیح الجنان / بخش باقیات الصالحات / تعقیبات مشترکه /هشتم


نوشته شده در جمعه 89/9/12ساعت 4:26 عصر توسط شیطونک نظرات ( ) | |

سکته قلبی جوانان را نشانه رفته است
وقتی اعلام می شود روزانه 300نفر در کشور به دلیل بیماری های قلب وعروق فوت می کنندواز آن مهم تر این که جمعیت قابل توجهی از این افراد جوانان هستند دیگر نمی توان بی تفاوت بود که سن سکته قلبی در ایران به مرز 32سال رسیده است .
هر دردی درد قلبی نیست آگاهی نا کافی در میان نسل جوان در خصوص بیماری های قلب وعروق همیشه مشکل ساز بوده است والبته روزهایی است که این مشکل بیشتر به چشم می آید وآن هم این است که کمتر کسی اطلاعات دقیقی در خصو درد های قلب دارد دردهای قلبی با نشانه های زیر همراه است :
1-درد قلبی همراه با تیر کشیدن است وبه قفسه سینه فشار می آورد که معمولا پس از یک فعالیت کاری یا شرایط توام با استرس در افراد عادی خود را نشان می دهد واین در حالی است که بیماران قلبی حتی در حالت استراحت نیز دچار درد قلبی می شوند
2-درد های قلبی به غیر از مواردی که منجر به سکته یا انفارکتوس حاد قلبی می شوند معمولا کمتر از چند دقیقه طول می کشد این در حالی است که دردهای آزار دهنده ای که معمولا خانم های جوان برای چند ساعت در ناحیه قفسه ی سینه یا قلب خود احساس می کنند دردهای قلبی نیست .
3-تعریق سرد ،احساس اضطراب شدید،تهوع ،استفراغ وکاهش سطح هوشیاری از دیگر علایم دردهای قلبی است .
4-افراد دیابتی وسالمندان مراقب باشند بسیار اتفاق افتاده که دردهای قلبی در این افراد بدون علامت وبسیار مرموز است.
5-درجوانان علائم دردهای قلبی قدری متفاوت است وخیلی اوقات سکته حاد قلبی تنها با یک کاهش سطح هوشیاری واز حال رفتن ناگهانی خود را نشان می دهد.
علل سکته های زود رس به جرات می توان گفت که متخصصان قلب وعروق در تمام دنیا علل بروز سکته های زودرس قلبی را در عادات ورفتار روزمره ی مردم جستجو می کنند
زندگی کم تحرک: با خود تعارف نکنید شمای خواننده باید درطول هفته چند ساعت فعالیت ورزشی کنید .آیا ورزش می کنید؟خیلی ها رفتن به سر کار یا برگشتن از آن جارافعالیت ورزشی می داننداین اصلا درست نیست فعالیت ورزشی باید منظم وصحیح باشد تااز بروز سکته ها جلوگیری کند.
استعمال دخانیات : استعمال سیگار وتنباکو به هر شکل در کشور ما به ویزه در میان نسل جوان در حال افزایش است خیلی اوقات در محیط های مختلف جوان هایی را می بینیم که شاید سن وسالشان به 25سال هم نرسیده باشداما مدت هاست که سیگار می کشند این روزها هم که تنباکوی قلیان با طعم وبوهای مختلف به بازار آمده وجوانها هم غافل از بیماری های عفونی همچون هپاتیت و... حجم خیلی از دود آن هارا وارد ریه خود می کنند .
آلودگی هوا: کلان شهر ها همیشه دغدغه آلودگی هوا را داشته  ودارند در تحقیقات اخیر ثابت شده که اگر قلب کسی 70درصد دچار گرفتگی عروق کرونر باشد آلودگی هوا با مکانیسم اختلال در اکسیژن رسانی میزان این تنگی را به 90تا 100درصد افزایش می دهد وهمین نکته یعنی وقوع یک سکته حاد قلبی . پزشکان می گویند که اساسا هر نوع فعالیتی در شرایط بد آب وهوایی برای بدن مضر است حتی اگر آنچه صورت می گیرد یک فعالیت ورزشی باشد .
استرس پدر همه ی امراض :ریشه ی همه ی بیماری های جسمی وروحی را باید در استرس وعصبی شدن جستجو کرد افراد عصبی زودتر مریض می شوند وتحقیقلت علمی ثابت کرده است هر استرس از دو راه باعث بیماری قلبی عروقی می شود اول تحریک وترشح هورمون هایی که بار وارده به قلب را افزایش می دهند . این هورمون ها که نوراپی نفرین  مهمترین آن هاست خاصیت دیگری هم دارند وآن تنگی عروق عروق قلبی است که شخص را مستعد انفارکتوس قلبی می کند ودوم این که کاهش تحرک فعالیت های جسمی وورزشی باعث استرس می شود شخص عصبی ومضطرب از ورزش گریزان است واین موضوع در دراز مدت پیامد های خاص خودش را دارد پزشکان علت اصلی را در رژیم های غذایی نوین جستجو می کنند . این روز ها هر ساندویچ فروشی را که نگاه می کنی فقط جوان هارا می بینید ،پزشکان معتقدند که یکی از مهمترین علل کاهش دهنده سن سکته های قلبی حذف غذاهای آماده است .نمک زیاد چربی های ترانس بالا ،فیبر کم ونیترات فست فود ها ترکیباتی هستند که سلامت عروق از جوله سلامت غروق کرونر را تهدید می کنند تحقیقات ثابت کرده که مصرف حتی هفته ای یکبار فست فود نیز می تواند چنین پیامدی را داشته باشد در مقابل مصرف غذاهای دریایی ،رژیم حاوی فیبر کافی روغن های حاوی اسید های چرب امگا 3 از جمله روغن زیتون ،روغن کانولا ،روغن دانه انگور ومغز های بدون نمک اثری عکس دارند واز مهمترین رژیم های سالم غذایی محسوب می شوند .
روشی مطمئن برای تشخیص دقیق میزان خطر :چند سالی است که در ایران روش سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر توانسته این مشکل را بر طرف کند این روش که جزء پیشرفته تیرن والبته پرهزینه ترین ابزارهای تشخیصی بیماری قلب است به پزشک وضعیت کامل عروق کرونر را نشان می دهد ومی توان میزان قطعی خطر را به بیمار اعلام کرد . در این روش یک پروب بسیار باریک از طریق سیاهرگ ران یا بازو وارد بدن می شود وبا طی مسیر به سمت قلب با تزریق ماده  حاجب به عروق کرونر لحظه به لحظه از میزان خون رسانی آن تصویرمی گیرد .این روزها افراد با سن پایین که مشکوک به بیماری قلبی هستند کاملا نیازمند این روش هستند واین در حالی است که به دلیل باور های غلط واشتباه برخی افراد از این روش به دلیل پرخطر بودن آن گریزانند .


   منبع: برگرفته از سخنان دکتر کیوان رضوانی مجله خانواده شماره 232


نوشته شده در جمعه 89/9/12ساعت 4:12 عصر توسط شیطونک نظرات ( ) | |

تشخیص دیرهنگام آب مروارید، موجب تنبلی چشم کودکان می ‌شود

آب مروارید کودکان

یک فوق تخصص قرنیه با تأکید بر لزوم انجام معاینات چشمی در نوزادان از بدو تولد گفت: هر بیماری از جمله آب مروارید که در کودکان منجر به تاری دید شود، اگر تا پیش از شش سالگی درمان نشود به تنبلی چشم و در نهایت نابینایی می‌ انجامد. 

به گزارش ایرنا به نقل از کنگره چشم پزشکی ، محمد رضا جعفری نسب، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص قرنیه افزود: برخلاف آب مروارید در بزرگسالی که به دلیل کهولت سن ایجاد می ‌شود، این بیماری در کودکان ممکن است به خاطر یک بیماری زمینه ‌ای بروز کند، ولی از آن جا که کودکان برخلاف بزرگسالان نمی ‌توانند به خوبی از تاری دید خود مطلع شده و این مسئله را به والدین بگویند، ممکن است تشخیص آب مروارید به تأخیر بیفتد و در نتیجه بیماری وسعت بگیرد.

وی با بیان این که اگر تا پیش از 6 سالگی آب مروارید در کودکان درمان نشود، منجر به تنبلی چشم و عارضه ‌ای غیر قابل درمان خواهد شد، به تشریح علایم این بیماری پرداخت و گفت: در دوران نوزادی که کودک قادر به بیان تاری دید نیست، اگر آب مروارید نسبتاً شدید باشد لکه‌ ای سفید یا خاکستری رنگ در مردمک چشم قابل تشخیص است.

به گفته جعفری نسب، البته این علامت فقط در موارد شدید بیماری آب مروارید وجود دارد و در مرحله ضعیف یا متوسط چنین علامتی دیده نمی ‌شود.

جعفری نسب انحراف چشم به داخل یا خارج و به اصطلاح لوچی چشم را از علایم آب مروارید متوسط یا ضعیف عنوان کرد و گفت: ایجاد لکه سفید و انحراف چشم نشانه تشخیص دیر هنگام آب مروارید در کودکان است.

وی ادامه داد: بهترین کار پس از تولد نوزاد و پیش از آن که از بیمارستان مرخص شود، انجام تست رفلکس قرمز چشم است ؛ به طوری که هر قدر عدد به دست آمده از این ارزیابی با "ده دهم" فاصله داشته باشد، گویای وجود بیماری چشمی در نوزاد است.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در ادامه علت‌ های مختلف بروز آب مروارید در کودکان را برشمرد و توضیح داد: عفونت ‌ها یا بیماری ‌هایی مثل سرخجه در مادران باردار به ویژه در سه ماهه نخست حاملگی می ‌تواند دلیلی برای ابتلای نوزاد به بیماری ‌های چشمی باشد.

وی گفت: این در حالی است که بیماری‌ های متابولیک در نوزاد یا مشکلاتی چون کمبود هورمون غده پاراتیروئید یا قند پیشرفته در مادران نیز می ‌تواند منجر به بروز بیماری ‌های چشمی از جمله آب مروارید در دوران کودکی شود.

این پزشک این موارد را از علل نادر بروز این بیماری دانست و توضیح داد: در بیشتر مواقع آب مروارید در کودکان جنبه ارثی دارد؛ به طوری که یا پدر و مادر در دوران کودکی این مشکل را داشته ‌اند یا ناقل این بیماری بوده ‌اند. این در حالی است که در برخی موارد نیز آب مروارید بدون هیچ علت مشخصی رخ می ‌دهد که البته از خوش خیم ترین انواع آب مروارید به شمار می ‌رود.

جراحی آب مروارید

عضو هیئت علمی بیستمین کنگره چشم پزشکی با بیان این که درمان دارویی و طبی در مواردی نادر به بهبود آب مروارید در کودکان و بزرگسالان منجر می‌ شود، جراحی را تنها راه درمان این بیماری معرفی کرد.

وی افزود: در جراحی آب مروارید بزرگسالان که در آن یا هسته مرکزی عدسی و یا کورتکس کدر می ‌شود، اگر کپسول داخل عدسی باقی بماند دیگر دید فرد تار نمی ‌شود و اگر هم چنین اتفاقی بیفتد با لیزر قابل درمان است.

جعفری نسب گفت: اما در مورد کودکان به ویژه افراد زیر یک سال اگر کورتکس و عدسی را برداریم و کپسول را باقی بگذاریم، کدورت شدیدی ایجاد می ‌شود؛ به همین دلیل و به منظور جلوگیری از عود بیماری باید کپسول قدامی، کپسول خلفی و مقداری از مایع زجاجیه مجاور کپسول نیز برداشته شود.

وی در توضیح درصد عود آب مروارید در کودکان پس از انجام عمل جراحی نیز گفت: بازگشت بینایی کودکان پس از جراحی منوط به انجام دقیق و درست تمام مراحل جراحی و نبود هیچ نوع بیماری دیگر در چشم است، اما از آن جا که در این عمل، عدسی چشم برداشته می ‌شود و دیگر تصویر روی شبکیه نمی ‌افتد، باید از عدسی ‌های جایگزین در قالب عینک با شماره‌ های بسیار بالا، لنز تماسی و لنز داخل چشمی استفاده شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از آن جایی که لنزهای داخل چشمی ایجاد حساسیت می ‌‌کند و از سوی دیگر شماره چشم کودکان هر چند ماه یک بار تغییر می‌ کند لنزهای داخل چشمی برای کودکان به ویژه برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی ‌شود.


نوشته شده در چهارشنبه 89/9/10ساعت 11:39 عصر توسط شیطونک نظرات ( ) | |

سردرد

از بین انواع مختلف درد، سردردها شایع ‌ترین دردها به ‌شمار می ‌روند.

در همین ارتباط مصرف انواع مسکن‌ ها برای تسکین درد در ایران مطابق بررسی‌ های انجام شده چندین برابر سایر کشورها است، این در حالی است که مصرف بیش از حد مسکن‌ ها و آرام‌ بخش‌ ها علاوه بر این که به دستگاه گوارش، کبد و معده آسیب وارد می ‌کند بعد از مدتی خود باعث بروز سردرد می ‌شود. دکتر محمد شریفی، رئیس انجمن بررسی و مطالعه درد درخصوص انواع سردردها به همشهری توضیح می ‌دهد.

 

آیا هـر سردردی را می تـوان میگـرن نامید؟

گاهی سردرد ها علت میگرنی داشته و شدید است و فعالیت روزانه فرد را مختل می‌ کند. می‌ توان با استفاده از مسکن‌ های معمولی یا داروهای خاص، سردرد را کنترل کرد. البته لازم به ذکر است درصورتی که حملات میگرن مکرراً اتفاق بیفتد و فرد ناچار باشد در هفته بیش از 2 تا 3 بار از مسکن استفاده کند به داروی مسکن وابسته می ‌شود و در صورت قطع مصرف دارو، مجددا دچار سردرد خواهد شد.

در این افراد لازم است داروهای خاصی(تحت نظر پزشک) به‌ طور مرتب مصرف شود تا فراوانی حملات میگرنی کاهش پیدا کند و فرد مجبور نباشد دائما از داروهای مسکن استفاده کند. به علاوه در افراد میگرنی شناسایی عواملی که باعث شروع یا تشدید حمله میگرنی می ‌شود و پرهیز از این عوامل (بی‌ خوابی، خستگی، گرسنگی، استرس، بوی سیگار، بوی عطر، غذاهای خاص و...) می ‌تواند باعث بهبود فرد مبتلا شود. همچنین انجام مرتب ‌ورزش ‌های سبک روزانه و پرهیز از ورزش‌ های سنگین می ‌تواند به کنترل میگرن کمک کند.

 

آیا افراد افسرده بیشتر سردرد می‌ گیرند؟

سردرد تنشی، نوع خاصی از سردرد است که اغلب در افراد افسرده یا کسانی که تحت استرس مزمن قرار دارند ایجاد می ‌شود. این نوع سردرد معمولا در اکثر ساعات روز وجود دارد اما شدت آن خفیف تا متوسط است و مشکل جدی ‌ای برای فعالیت‌ های روزانه ایجاد نمی ‌کند.

این سردردها معمولا در پایان روز و در موقع خستگی شدیدتر می‌ شود. این نوع سردرد بیشتر به‌ صورت احساس سنگینی در سر است و افراد مبتلا می ‌گویند که "احساس می‌ کنم یک دیگ روی سرم گذاشته ‌اند". اهمیت سردرد تنشی در آن است که ممکن است درد فقط در ناحیه پیشانی و دور چشم ‌ها وجود داشته باشد و به همین دلیل با مشکلات چشمی اشتباه شود. برخی از صاحب ‌نظران معتقدند که سردرد تنشی نوع خاصی از میگرن معمولی است و درمان آن نیز مشابه درمان میگرن است.

سردرد در فرد سیگاری

این درست است که افراد سیگاری بیشتر دچار سردرد می‌ شوند؟

افراد سیگاری بیشتر به سردردهای خوشه ای دچار می شوند که اغلب در مردان سیگاری 30 تا 50‌ ساله بروز می‌ کند و یک بیماری خوش ‌خیم است که به ‌صورت حملات حاد سردرد و درد پشت کره چشم به‌ صورت یک‌ طرفه تظاهر می‌ کند و برخلاف اغلب سردردهای خوش‌ خیم باعث بیدار شدن فرد از خواب می ‌شود.

معمولا در زمان سردرد، علائم چشمی یک‌ طرفه نیز در سمت مبتلا وجود دارد به‌ طوری که چشم مبتلا دچار اشک ‌ریزش و قرمزی می ‌شود.

ممکن است در همان سمت، افتادگی پلک ایجاد شود و مردمک چشم موقتا گشاد شود؛ یعنی سیاهی چشم در سمت مبتلا بزرگ ‌تر به‌ نظر برسد.

 

چه نوع سردرد‌ هایی چشم‌ ها را هم درگیر می کنند؟

معمولا سردرد‌ هایی که چشم‌ ها را نیز درگیر می کنند سه علت دارند:

تومورهای مغزی: تومورهای مغزی اغلب با افزایش فشار داخل جمجمه باعث ایجاد سردرد نسبتا شدید دائمی می ‌شوند که صبح ‌ها بدتر است. این سردرد با حرکاتی نظیر خم‌ شدن، زور‌ زدن، حبس ‌کردن نفس، سرفه و حرکت دادن سر بدتر می ‌شود.

سردرد ناشی از تومورهای مغزی معمولا با استفراغ (گاهی بدون حالت تهوع) همراه است. خون ریزی مغزی و مننژیت نیز معمولا چشم ‌ها را هم درگیر می‌ کند.

 

ممکن است گاهی سردرد ها منشأ بیماری های چشمی باشد ؟

برخلاف تصور عموم مردم، عیوب انکساری معمولا باعث ایجاد سردرد نمی ‌شود اما گروهی دیگر از بیماری ‌های چشمی می ‌توانند باعث بروز سردرد و به‌ خصوص درد اطراف چشم شوند.

خشکی چشم: خشکی چشم یکی از علت‌ های بسیار شایع احساس درد و ناراحتی در اطراف چشم‌ ها است که معمولا صبح‌ ها بهتر است و در اواخر روز بدتر می ‌شود.

به علاوه انجام کارهای چشمی مثل مطالعه یا کار با کامپیوتر می ‌تواند باعث بدتر شدن درد و ناراحتی در مبتلایان به این بیماری شود. بیماری ‌های قرنیه، بیماری‌ های حدقه چشم، سردردهای ناشی از آفتاب ، سردرد ناشی از قطره های چشمی و زونای چشمی که این عارضه یک بیماری ویروسی است که بر اثر فعال شدن ویروس آبله مرغان در اعصاب حسی چشم اتفاق می ‌افتد باعث سردرد می شوند .


نوشته شده در چهارشنبه 89/9/10ساعت 11:38 عصر توسط شیطونک نظرات ( ) | |

آب گوجه فرنگی

متخصصان تغذیه در انگلیس دریافته ‌اند که آب گوجه فرنگی برای مقابله با بیماری ‌های استخوانی مفید است.

 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این متخصصان می ‌گویند: نوشیدن دو لیوان آب گوجه فرنگی در روز، استخوان ‌ها را تقویت می ‌کند و برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است.

 

ماده ی اصلی که سبب این اثرگذاری در گوجه فرنگی می‌ شود، احتمالا لیکوپن است. تاکنون پزشکان می ‌دانستند لیکوپن آنتی اکسیدانی است که خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان کاهش می‌ دهد. این آنتی اکسیدان همچنین از بروز بیماری ‌های قلبی جلوگیری می‌ کند.

 

به گزارش روزنامه‌ دیلی میل، در انگلیس حدود سه میلیون نفر به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند.

 

به گزارش روزنامه‌ سان در این آزمایشات متخصصان علوم پزشکی دانشگاه تورنتو در کانادا از 60 زن یائسه 50 تا 60 ساله خواستند که گوجه فرنگی را به مدت یک ماه به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. آن ‌ها متوجه شدند که این اقدام موجب افزایش شدید مقدار "ن ـ تلوپتید" (N-telopeptide) در خون می ‌شود.

"ن ـ تلوپتید" ماده ی شیمیایی است که در زمان تضعیف و احتمال شکستگی استخوان‌ ها در خون آزاد می‌ شود.

 

از سوی دیگر، در بدن زنانی که گوجه فرنگی مصرف کرده بودند به دلیل افزایش مقدار لیکوپن در خون شان، از میزان "ن ـ تلوپتید" به شدت کاسته شد و کمتر در معرض تضعیف استخوانی قرار داشتند


نوشته شده در چهارشنبه 89/9/10ساعت 11:35 عصر توسط شیطونک نظرات ( ) | |

گوجه فرنگی

گوجه ‌فرنگی از هزاران سال پیش وجود داشته است؛ البته در اندازه‌ های کوچک. شاید باور نکنید اما گوجه‌ فرنگی‌ در ابتدا اندازه یک گیلاس بوده و کم‎ کم در اثر پرورش درشت ‎تر شده است. وطن اصلی این گیاه هم آمریکای جنوبی است...

 گوجه ‌فرنگی در قرن شانزدهم در کشور پرو به مقدار زیاد کشت می‌ شده است. در قرن هفدهم به انگلستان و هلند راه یافت و چون بسیار گران بوده، فقط مردم ثروتمند می‌ توانستند از آن استفاده کنند. در حال حاضر گوجه ‌فرنگی در تمام مناطق دنیا کشت می ‌شود و تقریبا در تمام فصل‌ های سال وجود دارد. بنابراین همه می ‌توانند گوجه ‌فرنگی را در رژیم غذایی ‌شان قرار داده و از فواید این گیاه پرخاصیت بهره‌مند شوند.

گوجه‌ فرنگی بسیار مفید، کم‌ کالری و در عین حال خوش طعم است که خوردن آن به‌ عنوان یک گیاه باارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی توصیه می ‌شود. این گیاه سرشار از ویتامین‌ های A B،C، فیبر و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم است. یک عدد گوجه ‌فرنگی تازه 24 کالری انرژی، 5 گرم پروتئین، 1 گرم فیبر، 6 میلی‌ گرم سدیم، 15 میلی ‌گرم ویتامین C و 292 میلی ‌گرم پتاسیم دارد. گوجه ‌فرنگی‌ ها با این که شیرین هستند، دارای کالری پایینی می باشند و از پرمصرف ‌ترین گیاهان در دنیا به‌ شمار می‌ روند که به ‌صورت خام، بخارپز، سرخ‌ کرده، پوره و سس مصرف می ‌شوند.

 

گوجه‌ فرنگی و لیکوپن

گوجه‌ فرنگی مقدار زیادی کاروتنویید دارد که مهم‌ ترین آن لیکوپن است. لیکوپن یک رنگدانه ‌کاروتنوییدی به رنگ قرمز روشن است که مسئول تولید رنگ قرمز در گوجه ‌فرنگی است.

لیکوپن، میوه ها

گوجه ‌فرنگی، گریپ‌ فروت صورتی، پرتقال قرمز و هندوانه حاوی مقدار زیادی لیکوپن هستند. بررسی ‌ها نشان داده است، مصرف مقادیر زیاد لیکوپن موجب کاهش حملات قلبی و سرطان‌ های پروستات، پستان، ریه، معده، لوزالمعده، روده و دهان می ‌شود.

برخی از انواع کاروتنوییدها پس از مصرف می ‌توانند به ویتامین‌ A تبدیل ‌شوند که لیکوپن از این خاصیت مستثنا بوده و دارای خاصیت آنتی ‌اکسیدانی است.

پژوهش ‌ها نشان می ‌دهد بسیاری از فواید و خواص میوه‌ ها و سبزی ‌ها مربوط به خاصیت آنتی ‌اکسیدانی آن ها است. آنتی ‌اکسیدان‌ ها به ترمیم آسیب‌ هایی که توسط رادیکال‌ های آزاد در بدن ایجاد شده، کمک می ‌کنند. لیکوپن موجود در گوجه ‌فرنگی یک آنتی‌ اکسیدان قوی است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می ‌دهد.

لیکوپن مهم ‌ترین ماده غذایی موجود در گوجه‌ فرنگی است و با خاصیت آنتی ‌اکسیدانی خود قادر است، رادیکال‌ های آزاد اکسیژن را خنثی کرده و به این وسیله از ابتلای افراد به بیماری‌‌ هایی از قبیل سرطان، پیری زودرس، مشکلات قلبی و عروقی، پوکی استخوان،‌ دیابت و بسیاری از مشکلات و بیماری‌ های دیگر جلوگیری کند.

این ماده محلول در چربی است و در نتیجه، مصرف لیکوپن همراه غذاهای حاوی چربی و روغن، قابلیت استفاده بدن از لیکوپن را افزایش می ‌دهد. هر 100 گرم گوجه ‌فرنگی، بسته به میزان رسیدگی آن حاوی حدود 3 تا 9 میلی ‌گرم لیکوپن است. مصرف روزانه 3 تا 4 گوجه ‌فرنگی یا 1 تا 2 قاشق رب‌ گوجه ‌فرنگی و همچنین مصرف مقدار متعادل سس گوجه ‌فرنگی مفید است.

حتما شنیده ‎اید که پختن سبزی‌ ها و میوه‌ ها باعث از بین رفتن ویتامین موجود در آن ها و کمتر شدن ارزش غذایی ‌شان می ‌شود اما در مورد گوجه ‌فرنگی شرایط متفاوت است. هرچند بخشی از ویتامین‌ C گوجه‌ فرنگی بر اثر پخته شدن از بین می ‌رود اما قابلیت جذب کاروتن‌ های موجود در گوجه‌ فرنگی بر اثر پختن بیشتر می ‌شود.

اگر گوجه ‌فرنگی به صورت خام مصرف شود، مقدار زیادی از لیکوپن آن به دلیل هضم ‌نشدن از بدن دفع می ‌شود. عمل پختن، دیواره سلولی گوجه‌ فرنگی را شکسته و باعث می‌ شود لیکوپن در دسترس بدن قرار گیرد و بیشتر جذب شود. لیکوپن رب گوجه‌ فرنگی، سس گوجه‌ فرنگی، کنسرو گوجه ‌فرنگی در مقایسه با گوجه ‌فرنگی خام بیشتر و قابلیت جذب آن هم بیشتر است.

گوجه فرنگی

گوجه ‌فرنگی و آهن

مصرف گوجه ‌فرنگی موجب افزایش جذب آهن در مواد غذایی گیاهی می ‌شود. آهن موجود در گیاهان به خوبی جذب بدن نمی شود و وجود ویتامین C موجود در گوجه ‌فرنگی، موجب جذب آهن مواد گیاهی می‌ شود. به همین دلیل توصیه می ‌شود افراد در رژیم غذایی ‌شان از گوجه ‌فرنگی خام و سایر سبزی‎ ها و میوه ‌های حاوی ویتامین C استفاده کنند.

گوجه فرنگی و قلب

مصرف مداوم گوجه ‌فرنگی در پیشگیری از بروز حمله‌ های قلبی موثر است. بررسی‌ ها نشان داده است لیکوپن موجود در گوجه‌ فرنگی از ایجاد کلسترول بد و ایجاد پلاک‌ های چربی در سرخرگ‌ ها جلوگیری کرده و به این ترتیب از بروز حمله قلبی پیشگیری می‌ کند.

 

هفته نامه سلامت


نوشته شده در چهارشنبه 89/9/10ساعت 11:34 عصر توسط شیطونک نظرات ( ) | |
پیرمردی در حال ورزش کردن در پارک

امروزه آلودگی هوا به یکی از مشکلات جدی مردم تبدیل شده است و به خصوص در شهرهای بزرگ خود را بیشتر نشان می‌دهد. در کنار این مورد، عدم تحرک و فعالیت بدنی نیز خود مشکلی دیگر به حساب می‌آید.

حال در این شرایط، باید ورزش و فعالیت را بیشتر کرد یا از ترس آلودگی هوا آن را کنار گذاشت؟

 

شاید خیلی از ما شنیده باشیم که دوچرخه ‌سواری یا دویدن در خیابان‌های شلوغ و آلوده برای سلامتی ما ضرر دارد. اما آیا واقعا آلودگی هوا، فعالیت و ورزش را برای ما خطرناک می‌سازد؟

 

انجام فعالیت‌های هوازی مثل پیاده روی یکی از کلیدهای اصلی برای داشتن زندگی سالم است. با این حال، ممکن است اگر به طور مرتب در مناطقی با هوای آلوده ورزش کنید، اثراتی منفی نیز بر سلامت شما داشته باشد. به خصوص اگر از آسم یا سایر بیماری‌های مزمن ریوی رنج می‌برید، یا به بیماری‌های قلبی و دیابت مبتلا هستید.

ما در حین انجام فعالیت‌های هوازی حتی فعالیت‌هایی با شدت کم، بسیار بیشتر از زمانی که در حال استراحت هستیم، نفس می‌کشیم، بنابراین در این مواقع هوا را عمیق‌تر به ریه‌ها وارد می‌کنیم. همه این عوامل کمک می‌کنند تا بیشتر در معرض آلاینده‌ها قرار بگیریم و به این ترتیب ورزش کردن در هوای آلوده خطرناک می شود.

 

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا یا دود و گرد و غبار می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در سلامتی فرد شود. از جمله این که صدمات قابل توجهی به ریه‌ها وارد می‌کند یا خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته را میان زنان سالمند افزایش می‌دهد. خطر مرگ و میر ناشی از سرطان ریه و بیماری‌های قلبی ـ عروقی نیز تهدیدکننده است.

 

اما اگر سالم هستید و بیماری خاصی شما را رنج نمی‌دهد، آلودگی هوا بهانه خوبی برای کنار گذاشتن ورزش نخواهد بود.

 

برای کاهش اثرات آلودگی هوا هنگام ورزش بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

 

* زمان ورزش کردن را با توجه به آلودگی هوا انتخاب کنید. مواقعی که آلودگی هوا در بیشترین حد است، از انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز خودداری کنید.

 

* خیابان‌ها و مکان‌های شلوغ و پرترافیک را برای ورزش انتخاب نکنید. میزان آلودگی هوا در فاصله 15 متری خیابان‌ها و جاده‌های شلوغ به بالاترین حد خود می‌رسد. پس بهتر است در اطراف این مکان‌ها ورزش نکنید.

 

* در نهایت اگر نمی‌توانید شرایط مناسبی را فراهم سازید در فضای بسته ورزش کنید. می‌توانید روال عادی فعالیت‌های خود را تغییر داده و فعالیت‌هایی در داخل محیط بسته انجام دهید. به کلاس‌های ورزشی بروید و از سالن‌های ورزشی یا از باشگاه محلی استفاده کنید.

 

* به یاد داشته باشید اگر بیماری و شرایط خاصی دارید، حتما قبل از ورزش و فعالیت بدنی در فضای باز، حتما با پزشک خود مشورت کنید.


نوشته شده در چهارشنبه 89/9/10ساعت 11:18 عصر توسط شیطونک نظرات ( ) | |
درماتیت پوستی

درماتیت تماسی، نوعی التهاب پوست است که در صورت تماس مستقیم با ماده محرک خارجی یا ایجاد کننده حساسیت بروز می‌کند؛ موادی مثل صابون ، مواد آرایشی ، جواهر یا لباس‌هایی از جنس پلاستیک.

در صورت ابتلا به درماتیت تماسی، پزشک با توجه به عوامل مختلف و نیز شرایط خود بیمار، درمان مناسب را تجویز می‌کند. چیزی که در این میان مهم است، علت ایجاد علائم، شدت علائم، سن و سلامت عمومی بدن بیمار است.

در واقع، اولین گام در درمان درماتیت تماسی، شناسایی ماده آلرژن و محرک و دوری از آن ماده است. گزینه‌های درمانی که پزشک مورد استفاده قرار می‌دهد، علاوه بر دوری از ماده محرک، شامل دارو درمانی، استفاده از محلول‌ها و سایر روش‌ها نیز می‌شود.

بسته به شدت درماتیت تماسی، درمان با دارو نیز ممکن است توصیه شود. بیشتر اوقات این داروها به طور مستقیم روی پوست استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، در موارد خفیف می‌توان از روغن، کرم و محلول‌های آماده موضعی برای کاهش خارش، قرمزی، پوسته شدن و تورم استفاده کرد. در موارد خفیف از کمپرس‌های سرد یا لباس‌های مرطوب هم استفاده می‌شود، اما در موارد شدید، پزشک از طریق تجویز داروهای استروئیدی قوی‌تر مانند کورتیکواستروئیدها که به صورت موضعی، خوراکی یا تزریقی وجود دارند، سعی در کنترل عارضه می‌کند.

درماتیت‌های تماسی را که باعث عفونت باکتریایی پوست می‌شوند، با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌کنند.

از درمان‌های دارویی دیگر می‌توان به درمان با آنتی‌هیستامین‌ها اشاره کرد که برای کنترل خارش استفاده می‌شوند؛ به طوری که انواع مسکن آن، شب‌ها و انواع غیر مسکن آن در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مواردی که پوست با گیاهان محرک و حساسیت‌زا برخورد داشته است، پزشکان توصیه می‌کنند که بیمار سطح پوست را به طور کامل با آب و صابون بشوید و لباس‌ها و اشیایی را هم که در تماس با این گیاهان قرار داشته اند، تمیز کند. استفاده از کمپرس‌های آب سرد، آب ‌نمک و شیر هم می‌تواند مفید باشد.

در صورت استفاده از داروهای استروئیدی خوراکی، دوره مصرف دارو را باید کامل کرد، وگرنه راش‌های پوستی (نقاط قرمز رنگ و خارش دار) دوباره عود می‌کنند. در موارد خفیف، داروها برای 3 تا 5 روز و در موارد شدیدتر تا 4 هفته تجویز می‌شوند. همیشه دوره درمان باید کامل شود و در صورت ابتلا به درماتیت‌های مکرر، برای شناسایی علت، حتما باید به یک متخصص آلرژی مراجعه کرد.

درمان‌هایی که اشاره کردیم، بیشتر شامل درمان‌های پزشکی و دارویی بود که توسط پزشک تجویز می‌شود، اما در مراحل اولیه درماتیت و ظهور علائم و نشانه‌های آن، سعی کنید محل را با آب و صابون شستشو دهید.

استفاده از محلول‌های اسیدی ضعیف مانند آب‌ لیمو و سرکه می‌تواند اثرات درماتیت را خنثی کند.

در صورت گسترش تاول‌ها، کمپرس نم‌دار و سرد 30 دقیقه، روزی سه بار، می‌تواند آن را تسکین دهد.

از خاراندن بخش‌های آسیب‌دیده خودداری کنید، چون ممکن است عفونت‌های ثانویه ایجاد کند.

استفاده از کرم‌های سدکننده مثل زینک‌ اکسید می‌تواند محافظ پوست باشد و رطوبت پوست را حفظ کند. تمام این راهکارها را تا از بین رفتن علائم ادامه دهید.

 

پیشگیری

موثرترین راه مقابله با انواع درماتیت، پیشگیری از بروز آنهاست. چون در درماتیت تماسی شروع واکنش بستگی به ماده آلرژن دارد، تشخیص و شناسایی این ماده یا مواد و دوری از آنها بسیار مهم است. این تشخیص معمولا از طریق آزمایش‌های روی پوست انجام می‌شود. خود بیمار هم در این زمینه می‌تواند نقش مهمی داشته باشد، به این ترتیب که هنگام بروز درماتیت، علائم آن و مدت زمانی را که آن علائم باقی می‌مانند یادداشت کنید. فهرستی از تمام داروها شامل ویتامین‌ها، داروهای گیاهی و ... تهیه کنید. بهتر این است که ظرف دارو را با دستور مصرف آن نگه دارید. این کارها می‌تواند به شناسایی زودتر ماده محرک یا آلرژن کمک شایانی کند.

 

در پیشگیری، رعایت این نکات می‌تواند موثر باشد:

- جایگزینی مواد شیمیایی ایمن‌تر باعث کاهش خطر ابتلا به درماتیت می‌شود.

- در کارهای خانه برای جلوگیری از تماس با محلول‌های پاک‌کننده، از دستکش‌های نخی یا پلاستیکی استفاده کنید.

- افرادی که بسته به شغل خاص خود با این گونه مواد سر و کار دارند، بهتر است از لباس‌های آستین ‌بلند، شلوارهای بلند و دستکش برای جلوگیری از تماس با مواد محرک استفاده کنند.

- از کرم یا ژل‌های سدکننده برای ایجاد یک لایه محافظ روی پوست استفاده کنید. از یک مرطوب‌کننده هم برای حفظ رطوبت خارجی پوست و جلوگیری از تبخیر آن استفاده کنید.

- از صابون‌های نرم و لباس‌های نخی استفاده کنید تا پوست بدن‌تان تحریک نشود.

- از صابون‌های ملایم بدون رنگ و بو استفاده کنید و از حمام رفتن زیاد بپرهیزید.

به یاد داشته باشید که اگر ماده ایجاد کننده ی درماتیت تماسی از بین برود و پوست دوباره در معرض آن ماده قرار نگیرد، راش‌های پوستی احتمالا در کمتر از دو هفته از بین می‌روند. ولی در صورت ادامه تماس با مواد محرک، ممکن است بیماری مزمن و در مقابل درمان مقاوم شود.


نوشته شده در چهارشنبه 89/9/10ساعت 11:15 عصر توسط شیطونک نظرات ( ) | |

تأثیر میوه و سبزی بر بیماری‌های قلبی

 

  

در زیر به اثرات تعدادی از مواد غذایی مصرفی در بیماری‌ های قلبی- عروقی اشاره می کنیم.

  

 

گوجه ‌فرنگی:

 گوجه ‌فرنگی  از جمله سبزی‌ های بسیار پر ارزش محسوب می ‌شود که به ‌صورت خام در انواع سالادها و ساندویچ‌ها، و به ‌صورت پخته در انواع خوراک ‌ها و خورش‌ها، به صورت کباب شده یا به ‌صورت رب و سس کچاپ قابلیت مصرف دارد.

گوجه ‌فرنگی با دارا بودن "لیکوپن" از جمله مواد بازدارنده از بروز سرطان‌های پروستات،  دستگاه گوارش و دهانه ‌ی رحم تلقی می‌ شود. همچنین اثر حفاظتی آن در جلوگیری از حمله‌های قلبی نیز به اثبات رسیده است.

در یک مطالعه‌ ی تحقیقاتی مشاهده شد افرادی که در تغذیه ‌ی روزانه‌ ی خود از گوجه ‌فرنگی و فرآورده‌های آن استفاده‌ ی بهینه به عمل آورده بودند، در مقایسه با گروه شاهد که میل و رغبتی به مصرف گوجه ‌فرنگی نداشته و از مصرف آن خودداری نموده بودند، 50 درصد کمتر به بیماری‌ های قلبی دچار گردیده‌اند. بنابراین مصرف این ماده ‌ی غذایی به هر شکل و صورتی توصیه می ‌شود.

  

 

پیاز:

 پیاز  از جمله سبزی‌ های مقاومی است که ترکیبات بسیار عدیده‌ ی خود را در طول زمان نگهداری به مدت طولانی حفظ می ‌نماید.

از جمله ترکیبات موجود در پیاز می توان بهماده‌ی "کورستین" اشاره نمود که در جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها و ایجاد لخته ی‌ خون  موثر می ‌باشد و لخته‌ های ایجاد شده را نیز حل می‌ کند.

از دیرباز به این موضوع پی ‌برده بودند و پیاز را به‌ عنوان تصفیه کننده‌ ی خون مورد استفاده قرار می ‌دادند. حتی کشاورزان فرانسوی به اسب‌های خود پیاز می ‌دادند تا لخته ‌های ایجاد شده در پای آنها را حل نماید.

  

 

سیر:

مصرف یک حبه سیر  کوبیده در هر وعده‌ ی غذایی یک عامل مهم بازدارنده از بروز بیماری ‌های قلبی- عروقی محسوب می ‌گردد. چرا که درسیر علاوه بر "آلیسین"، مواد مفید دیگری نیز وجود دارد. از جمله آجون و آدنوزین که در فرآیند تولید ترومبوکسان موثر هستند و از تجمع پلاکت‌ها و لخته‌ شدن خون جلوگیری می ‌نمایند.

همچنین از طریق تأثیر‌گذاری در چرخه‌ های سوخت و ساز بدن، به عنوان یک عامل مهم در کاهش تولید کلسترول محسوب می ‌شوند. در ضمن یاد‌آوری می ‌شود که تأثیر عملکرد سیر پخته و خام به‌ خصوص در جلوگیری از لخته‌ شدن خون یکسان می ‌باشد.

 

سبزی‌ ها و فرآورده‌های گیاهی:

افرادی که در وعده‌ های چند ‌گانه‌ ی تغذیه‌ ی روزانه، مرتباً از سبزی‌ های خام یا پخته ‌استفاده می‌ نمایند، کمتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌ های قلبی- عروقی قرار دارند. این مصونیت در مقابل انواع بیماری‌ها از جمله بیماری ‌های قلبی- عروقی، به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان‌هایی مثل بتاکاروتن، ویتامین C،  اسیدفولیک، لیکوپن، فلاوونوئیدها و ویتامین E  و موادمعدنی مانند پتاسیم، منیزیوم، کلسیم، سلنیوم و به طور کلی فیتوکمیکال‌ها و فیتواستروژن‌ها می باشد.

گذشته از همه‌ ی مواد ارزشمندی که سبزی‌ ها برای تغذیه ‌ی انسان‌، با استفاده از انرژی لایزال خورشید در خود ساخته و ذخیره نموده‌اند، یکی از منابع تامین کننده ی فیبرهای محلول و نامحلول نیز تلقی می ‌گردند.

دانشمندان با اعلام نتایج پژوهش‌های خود به اثر مفید فیبرها تأکید بیشتری می نمایند، چرا که فیبرها به موازات سم‌ زادیی و رسوب‌ گیری از بدن نقش‌های دیگری دارند؛ از جمله:

- عامل کاهش جذب چربی‌ها،

- خنثی‌سازی یا رقیق نمودن مواد سرطان ‌زا،

- کاهش ‌دهنده‌ی سطح کلسترول کبدی،

- جلوگیری از باز جذب اسیدهای صفراوی،

- تنظیم فعالیت روده‌ها،

- افزایش حرکات دودی روده، جهت خروج مواد زاید و مضری که باید به بیرون از بدن هدایت گردند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، مصرف روزانه 30 گرم فیبر را برای آقایان و 23 گرم را برای خانم‌ها توصیه می ‌کند، چرا که این مقدار مانع از جذب سایر مواد حیاتی نمی ‌شود.

با توجه به ضروری بودن فیبرهای غذایی در حفظ سلامتی و فعالیت طبیعی دستگاه گوارش، مقدار مجاز مصرف فیبرها را 5/0گرم به ازای هر یک کیلوگرم وزن فعلی بدن و یا 15گرم برای هر 1000 کالری انرژی دریافتی تعیین کرده‌اند که باید 50 درصد آن از طریق مصرف سبزی‌ ها و میوه‌ها و 50 درصد مابقی از طریق مصرف نان، غلات و حبوبات تامین شود.

سبوس‌های جو و گندم نیز از منابع خوب فیبرها تلقی می‌ گردند.یادآوری می کنم که برای جلوگیری از ایجاد مدفوع خشک، بایستی به ازای مصرف هر 5 گرم سبوس، یک لیوان آب بنوشید.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها بیان داشته که باید روزانه حداقل 400 گرم میوه و سبزی‌ و 30 گرم حبوبات و انواع مغزهای مختلف و دانه ‌های روغنی مثل تخم کدو، آفتابگردان و غیره مصرف شود.

نیاز به فیبرهای غذایی برای همه‌ ی افراد یکسان نیست و هر فردی نیازهای خاص خود را دارد.

  

 

میوه‌ها:

میوه‌ها نیز مانند سبزی‌ ها از منابع تامین کننده ی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبرهای محلول و نامحلول محسوب می ‌شوند و نقش آنها در حفظ سلامت عمومی بدن، به ‌خصوص بیماری ‌های قلبی- عروقی غیر قابل تردید می ‌باشد.

جالب است بدانید گنجاندن میوه و سبزی‌ در جیره ‌ی غذایی روزانه حتی بعد از حمله ‌ی قلبی بسیار مفید است و اگر افزودن 2- 1 گروه از مواد غذایی با کاهش مصرف انواع گوشت‌های مختلف و چربی‌های حیوانی و لبنیات پر‌چرب همراه باشد، اثر حفاظتی بیشتری دارد.

مصرف کلیه‌ ی میوه‌ها برای حفظ سلامتی لازم هستند. انواع توت ( توت ‌فرنگی،  شاتوت)، انگور (به‌ خصوص انگور قرمز)،  سیب،  لیمو، پرتقال، گلابی، کیوی ، گریپ ‌فروت، زردآلو،  آلو، طالبی و انواع میوه‌های تابستانی دارای اثر حفاظتی بیشتری برای قلب و عروق می ‌باشند.


نوشته شده در چهارشنبه 89/9/10ساعت 11:12 عصر توسط شیطونک نظرات ( ) | |
<      1   2   3   4      >
طراح قالب پیچک دات نت